هزینه هایی که تک نرخی شدن سوخت به کشور تحمیل کرد!
.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت

به گزارش جارنیوز به نقل از تابناک

به فاصله چند روز از آغاز ماه جدید و در حالی که مالکان خودروهای شخصی از واریز نشدن سهمیه ماهانه سوخت شگفت زده بودند، بالاخره دولتمردان ‌روشنگری نموده و از تصمیمی رونمایی کردند که اول اجرا شده بود و حالا رسانه‌ای می‌شد؛ سوخت تک نرخی شد!

بدین ترتیب تازه ساعاتی است که همه متوجه علت واریز نشدن سهمیه سوخت شده‌‌ و دریافته‌اند که کارت‌های سوختشان آخرین روزهای اعتبارشان را می‌گذرانند، زیرا ‌وقتی سهمیه‌ای در کار نباشد، معلوم است کارتی که برای این منظور ساخته و فروخته شده هم اعتباری نخواهد داشت.

البته آن گونه که آمار و ارقام می‌گویند، از ۵۰ میلیون کارت سوختی که از ابتدای سهمیه بندی سوخت صادر ‌(چه کارت‌های صادره سری اول و چه آن‌ها که بر اثر مفقود یا خراب شدن یا حتی جابجایی مالکان خودرو‌ها دوباره و چندباره صادر شده‌اند) و برای صدورشان پروسه‌ای وقت‌گیر و هزینه‌بر طی شده، هنوز کارت‌های زیادی هستند که سهمیه سوخت ماه‌های گذشته در آن‌ها مانده و می‌توانند استفاده شوند.

این در حالی است که با تغییر رویکرد مسئولان به نرخ سوخت و سهمیه بندی این حامل انرژی، احتمالا به زودی مهلتی برای استفاده از این سهمیه‌ها تعیین خواهد شد تا عملا کارت‌های سوخت و گردش مالی و پروسه وقت گیر صدورشان برای همیشه به یاد‌ها سپرده شود.

البته این تنها بخشی از هزینه‌هایی است که در مسیر اجرای سهمیه بندی سوخت پرداخت شده و قرار است هیچ شود چون با خارج شدن کارت سوخت از چرخه کاربرد، مراکز پلیس+۱۰، بانکی که متقاضیان دریافت این کارت در صف شعبات آن حضور می‌یافتند، مراکز صدور این کارت‌های هوشمند، وارد کنندگان این کارت‌ها و دست آخر جایگاهداران سوخت که با بسیاری از مشکلات این کارت‌ها دست به گریبان بودند، تغییرات محسوسی در پیش خواهند داشت.

همان گونه که در ابتدای سهمیه بندی سوخت بیشترین تغییرات در جایگاه‌های سوخت دیده شد، با تک نرخی شدن سوخت و از اعتبار ساقط شدن کارت‌های سوخت، محسوس‌ترین تغییرات را هم باید در این جایگاه‌ها انتظار کشید، زیرا همه تلمبه‌های جایگاه‌های سوخت در کشور به دستگاه‌های پوزی مجهز شده‌اند که با برچیده شدن کارت‌های سوخت، دیگر ضرورتی برای وجودشان نیست.

بیژن حاج‌محمدرضا، رئیس انجمن جایگاهداران سوخت سراسر کشور در این باره به «تابناک» می‌گوید: در سراسر کشور، حدود ۳۳۵۰ جایگاه سوخت داریم که به طور متوسط ۹ تا بیست و چند نازل سوخت دارند و به تعداد این نازل‌ها، دستگاه پوز کارت سوخت در آن‌ها نصب شده است. البته تعداد پلمبه‌ها کمتر است، چون تلمبه‌های دو نازل‌دار زیادی داریم که رویشان پوز دو نازله نصب شده است.

وی می‌افزاید: این پوز‌ها برخی ساخت ایران هستند و برخی از کشورهایی ماننده چین، کره و ژاپن وارد شده‌اند و در مجموع حدود ۱۱۰ هزار پوز در جایگاه‌های سوخت سراسر کشور نصب شده که با قطع سهمیه سوخت و به مرور اتمام سهمیه‌های باقی مانده دیگر کارآیی ندارند.

حاج‌محمدرضا در پاسخ به اینکه آیا جایگاهداران هزینه‌های خریداری و نصب این دستگاه‌ها را پرداخت کرده‌اند، می‌گوید: خیر از ابتدای کار تا سال ۸۸ تمامی هزینه‌های خرید و نصب این دستگاه‌ها را دولت و شرکت ملی نفت متقبل شدند و حتی هزینه‌های خطوط تلفنی را که باید به این دستگاه‌ها متصل شوند ‌هم ایشان عهده دار شدند و از سال ۸۸ به بعد بود که هزینه‌های این امر دریافت شد؛ یعنی تنها جایگاه‌هایی هزینه‌های خرید این پوز‌ها را پرداخت کردند که تازه جایگاه تاسیس کرده‌اند یا نازل جدیدی به جایگاهشان افزوده‌اند.

رئیس انجمن جایگاهداران سوخت سراسر کشور درباره نرخ این دستگاه‌ها می‌گوید: باید برای پوز‌های دستگاه تک نازله تقریبا یک و نیم میلیون تومان و برای پوزهای تلمبه‌های دو نازل حدود دو میلیون تومان ‌پرداخت شود. البته جایگاهداران قدیمی از کمک‌های بلاعوض برای این تجهیز شدن بهره برده‌اند، ولی کسانی که از سال ۸۸ در این کار وارد شده‌اند، این هزینه‌ها را پرداخت کرده‌اند.

وی در پاسخ به اینکه آیا با حذف این دستگاه‌ها ممکن است مشکلی در تلمبه‌ها ایجاد شود، می‌گوید: خیر. همه این دستگاه‌ها مجهز به سه قسمت پوز، نمراتور و رقم ریز (محاسبه کننده نرخ) هستند که این تجهیزات در تمامی تلمبه‌ها هم وجود دارند. در نتیجه با حذف این دستگاه‌ها مشکلی به وجود نخواهد آمد.

حاج‌محمدرضا در پایان با تأکید بر اینکه جمع‌آوری این دستگاه‌ها هزینه بر است و می‌تواند اعتراض جایگاهدارانی را که برای خریدشان مبالغ زیادی پرداخته‌اند ‌به همراه داشته باشد، می‌گوید: به رغم همه اینها، باز اگر برچیده شدن این دستگاه‌ها آرامشی ایجاد می‌کند، حاضریم با جان و دل بپذیریم و انجامش دهیم.




:: موضوعات مرتبط: اجتماعي , ,
:: برچسب‌ها: تک نرخی شدن بنزین , بنزین ,
:: بازدید از این مطلب : 962
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
ن : اسماعیل اسدی خواه
ت : یک شنبه 10 خرداد 1394
.
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








موضوعات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پشتیبانی